Taustaa

Millaisessa ympäristössä kasvaa suomalainen innovaatio ja teknologinen luovuus? Mummolan verstaalla, kerhotilan romukasassa, kesämökin puuvarastossa… Voisiko koulussa olla Pelle Pelottoman verstas tai Leonardon ateljee? Oulussa Rajakylän koulussa etsitään oppimisympäristöä, jossa on tilaa, aikaa ja materiaalia käsillä tekemiselle, kokeilemiselle ja arjen ongelmatilanteista kumpuavalle luovuudelle ja designille.

Video teknologiapainotteisen luokan toiminnasta
ja videon teknologiakasvatuksesta

TEKNOLOGIAKASVATUKSEN PERUSTEITA, Jaakko Nykänen (video)

Tavallisen kouluarjen keskellä toteutamme projekteja arkipäivän teknologian aiheista. Projektiin liittyy aina käsillä tekemistä, tuotesuunnittelua ja ongelmanratkaisua. Olennainen osa luokan toimintaa on yhteistyö paikallisten teknologiayritysten kanssa. Teknologialuokka ei tarkoita huipputeknologialaboratoriota tai mobiilioppimisluokkaa vaan painopiste on käsillä tekemisessä. Kiitämme Teknologiateollisuutta, alueen yrityksiä, Innokas-projektia, Oulun Ammattikorkeakoulua ja Oulun Yliopiston robottilaboratoriota sekä teknologiakasvatuspainotteista opettajankoulutusohjelmaa kiinnostuksesta asiaamme kohtaan. Tästä blogista lukija voi seurata luokan toimintaa. Toivomme myös kommentteja juttuihimme.

Rajakylän Teknotiimi,

Markus Packalen
Arto Hietapelto
Jouni Karsikas
Jussi Näykki

Creative Commons -lisenssi
Tämä teos, jonka tekijä on Rajakylätekno, on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Jätä kommentti