Toiminnantäyteinen syksy – Tekoälyä, tuuliturbiineja ja jouluinen pako

5A-teknoluokan syksy on ollut täynnä uutta tutkittavaa ja tekemistä. Syksyn aikana on tutustuttu tekoälyyn, rakennettu tuuliturbiineja ja tuotettu koulun oppilaiden iloksi pakohuone. Tässä jutussa pureskeltavaksi pieni maistiainen syksyn jokaisesta projektista 5A-teknoluokalla. Ota ideat talteen ja toteuta!

Tekoälyä opettamassa

Tekoäly on puhuttanut kuluneen vuoden aikana niin luokassa kuin sen ulkopuolella. 5A-teknoluokan oppilaat aloittivat syyslukukauden tekoälytyöskentelyn generatiivisen tekoälyn parissa. Oppilaat kirjoittivat äidinkielen oppitunneilla omia seikkailutarinoita, jotka saivat kuvituksensa tekoälyn avustamana. Kuvitukset luotiin syöttämällä tekoälylle kuvauksia tarinan henkilöistä ja tapahtumista. Oppilaiden palaute projektista oli positiivista. Parasta oli huomata omien hahmojen ja itse kuvailtujen tapahtumien herääminen henkiin kuvien kautta. Unohtamatta tietenkään hetkellisiä kikatuskohtauksia tekoälyn luodessa ajoittain mitä hullunkurisimpia kuvia.

Kevyen generatiivisen tekoälyn testauksen jälkeen perehdyimme oppilaiden kanssa myös oppivan tekoälyn maailmaan osana Generation AI -hanketta. Tekoälypäiväksi kutsumamme koulupäivän aikana saimme tietoa tekoälyn opettamisesta esineiden tunnistamiseen. Itse opettamamme tekoälysovellukset pääsivätkin tunnistamaan muun muassa urheilu- ja kouluvälineitä vaihtelevalla menestyksellä. Eihän tekoälykään aivan kaikkea opi – ainakaan vielä.

Ilmasta energiaa!

5A-teknoluokan syksyn teknotunneilla tutustuttiin lisäksi uusiutuvan energian tuotantoon. Liikkeelle lähdettiin perehtymällä ympäristöopin tunneilla ilman koostumukseen ja ominaisuuksiin. Omaa tutkimustamme varten kysyimme luokassamme, kuinka ilman liike voitaisiinkaan muuttaa ihmistä hyödyttävään muotoon. Tuuliturbiinien avulla tämä onnistuisi, joten tehtäväksi muodostui suunnitella ja valmistaa ryhmissä tuuliturbiinien prototyypit.

Lähtötietoa tuuliturbiineista hankittiin kuvien pohjalta opettajan esittämien apukysymysten avittaessa havaintojen tekemisessä. Tuuliturbiinien valmistamiseksi varattiin puiset akselit, pahvia ja kuumaliimaa. Testausta varten luokkaan haettiin iso tuuletin, jonka edessä tuuliturbiineja pääsisi kokeilemaan. Ennen työskentelyn aloittamista ryhmät jakoivat työskentelyä varten roolit jäsenilleen. Tarvittiin johtohenkilöt vastaamaan ainakin suunnittelusta, rakentamisesta ja testaamisesta. Rooleja sai ryhmän sisällä vaihtaa rakentelukertojen välillä, jotta jokainen pääsisi kokeilemaan erilaisia rooleja työryhmän osana.

Suunnittelua, hahmottelua, luonnoksia, keskustelua, testausta ja uusia havaintoja. Muutoksia testausten ja havaintojen pohjalta. Ja tietysti lisää testausta. Lopputuloksena tuuliturbiineja, jotka muuttivat ilman liike-energian akselin pyörinnäksi. Hurja oli vauhti sekä tekemisessä että itse turbiineissa.

Pakohuoneessa paloi joulupukin paja

Joulukuussa teknoluokkamme päätti ilahduttaa muuta koulua pelillisyyden keinoin. Projektiksi otettiin pakohuoneen suunnittelu englanniksi. Joulusanaston opettelun lomassa syntyi pakohuone, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Valmiin huoneen koristelussa näkyi nimittäin jouluisen teeman lisäksi tuli ja lieskat.

Projektin edetessä oppilaat loivat tarinan sekä tarvittavat rekvisiitat itse. Pakopelin valvonta toteutettiin pareittain. Joulu oli tässä tarinassa vaarassa ja pelastajat palkittiin paon jälkeen herkuilla. Onhan kokonaisen joulun pelastaminen energiaa vaativaa hommaa.

Jätä kommentti