Tutkittua tietoa oppimisesta Rajakylän koulun teknoprojekteissa (in English below)

Vertaisarvioidussa ’Technology, Pedagogy, and Education’ -lehdessä on julkaistu artikkeli (Vuopala, & al., 2020) monialaisten maker-projektien oppimistuloksista. Aineisto on kerätty Rajakylän koulun teknoluokalta (5 lk), ja se koostuu oppilaiden täyttämistä kyselyistä (N=18), oppilasryhmien laatimista lopputuotoksista (n=5) sekä valmiista projektitöistä (n=5). Projektin tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa talviasunto luokan maskottidinosaurukselle Masalle. Työssä hyödynnettiin niin digitaalisen kuin perinteisen valmistamisen menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat olivat tyytyväisiä niin omaan kuin muiden ryhmän jäsenten työskentelyyn projektin aikana. Oppilaat raportoivat oppineensa erityisesti useita teknologiataitoja, mutta myös työskentelytaitoja ja Englannin kieltä (pienryhmien ohjaajat olivat kansainvälisen Learning, Education, and Technology -maisteriohjelman opiskelijoita). Valmiissa projektitöissä näkyi selvästi perinteisen ja digitaalisen valmistamisen yhdistäminen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa monialaisia makers-projekteja perusasteelle.

Artikkelin abstakti ja viittaustiedot löytyvät osoitteesta https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1475939X.2020.1796776

Artikkelin ensimmäinen kirjoittaja, Essi Vuopala, toimii lukuvuonna 2020-2021 Rajakylän koulun toisen teknoluokan (4lk) opettajana. Essi tulee Oulun yliopistolta, jossa hän on toiminut pitkään Oppimisen ja koulutusteknologian yliopistonlehtorina. Erityisinä kiinnostuksenkohteina Essillä on oppimisen taitojen tukeminen ja yhteisöllinen oppiminen sekä teknologiatuettu oppiminen.

Tutustukaahan artikkeliin 🙂 .

Essi ja Rajakylän teknotiimi

New study about learning in the context of maker education

Article ‘Implementing a maker culture in elementary school – students’  perspectives’ (Vuopala, & al., 2020) has been recently published in peer-reviewed journal ’Technology, Pedagogy, and Education’. The study investigated students’ perspectives on working and studying within a maker culture context. Participants were fifth-grade students (n = 18) in a Finnish elementary school Rajakylä who worked on a fabrication project for five days. The data consisted of student questionnaires (n = 18), group presentations (n = 5) and the final fabrication products (n = 5). The findings indicate that students were satisfied with their maker projects in terms of their own contribution as well as their group’s work. Students reported that they learnt various skills, including technical skills, English language and study skills. Although digital fabrication was emphasised in the project, students mostly fabricated the elements for their final product using traditional fabrication methods. The findings from this study can be helpful for designing effective maker projects in primary education settings.

Abstract and reference information can be found at https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1475939X.2020.1796776

The first author, Essi Vuopala, is working in Rajakylä school during year 2020-2021 as a classroom teacher for technology-oriented class (4th grade). Essi has been working a long time at the university of Oulu as a university lecturer in Learning and educational technology. Her interests are especially in collaborative learning, enhancing learning skills, and in technology-enhance learning.

Get familiar with the article and our school!

Essi and Rajakylä technology-team

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s