Vauhtia ja vääntöä

Vauhtia ja vääntöä!
Seitsemänsien luokkien teknisessä työssä tutustuimme konetekniikkaan. Yleisen teorian jälkeen oppimistehtävänä oli pareittain suunnitella ja rakentaa hihnapyörävaihteistolla varustettu auto. Auton runko tehtiin 0,7mm teräslevystä ja samalla tutustuttiin pellintyöstöön ja pistehitsaukseen. Pohjalevy oli kaikilla sama, mutta auton korin oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat itse.
Päätehtävänä oli suunnitella autoon hihnapyörävaihteisto, jossa kuminauhan paikkaa hihnapyörältä toiselle muuttamalla voi muuttaa vaihteiston välityssuhdetta, eli vaihdetta. Vaihteisto piti optimoida kahta testiä varten. Voimanlähteenä käytettiin pienoissähkömoottoria, joka ammensi voimansa kahdesta 1,5V sormiparistosta.

Ensimmäisessä tehtävässä auto piti saada nousemaan mahdollisimman jyrkkää mäkeä. Vaihteisto piti siis rakentaa siten, että renkaat pyörivät mahdollisimman hitaasti, jolloin vääntömomentti saatiin mahdollisimman suureksi. Yleisimmäksi ongelmaksi nousi renkaiden pitävyys, mutta erilaisilla ratkaisuilla päästiin hyviin tuloksiin. Mäkisimulaattorissa syntyi myös uusi ennätys, joka on nyt 41,5°.

Toinen tehtävä oli kiihdytys-/nopeuskisa, jossa toisella vaihteella auton piti kulkea mahdollisimman nopeasti 9m matka. Tässä oikean välityssuhteen löytäminen oli haastavampaa. Lisäksi opittiin, että auton renkaiden akselien on hyvä olla suorassa. Suorin reitti tasaisella on nimittäin  yleensä myös lyhin ja nopein. Nopein auto kiihdytti matkan aikaan 5,9s.
Jouni
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s